Tydliggörande pedagogik

Genom att tydligt förklara och utforma miljöer, aktiviteter och vardagsmoment på det ”språk” som passar den enskilde personen bäst, tillfredsställer vi behovet av en förutsägbar, tydlig och strukturerad verklighet som ofta är extra stort hos till exempel en person med autism.

Hjälpmedel som bilder, skrift eller föremål visar dagarnas innehåll tydligt och ger personen förutsättningar att bli så självständig som möjligt utifrån egna förutsättningar och mål.


AKK (Alternativ och Kompletterande Kommunikation)

Alternativ och kompletterande kommunikation, ersätter eller kompletterar talat språk.

Jobbtrappan, en hjälp ut i arbetslivet

Ett antal av våra dagliga verskamheter arbetar enligt Supported employement, en metod för att ge stöd till dig som vill ut i arbete. Vi kallar det Jobbrrappan.

KASAM-teorin

KASAM står för känsla av sammanhang. Känslan av sammanhang avgör hur en person klarar av att hantera stress och hur man mår.

Kliv ut – Daglig verksamhet för att nå hemmasittare

Kliv ut är ett arbetssätt i några av våra dagliga verksamheter för att nå personer som är ofrivilligt isolerade, ibland kallade hemmasittare.

Lågaffektivt bemötande

Ett lågaffektivt bemötande är en icke-konfronterande metod som tillämpas i situationer där ett utmanande beteende dyker upp.

Motiverande Samtal MI

Motiverande samtal är en metod och ett förhållningssätt som används för att underlätta förändringsprocesser.

Pedagogik i Nytidas skolor

I Nytidas skolor används används tydliggörande pedagogik , Nytidas ramverk för pedagogik samt andra metoder utifrån elevernas behov.

Steg för steg

Steg för steg är en strukturerad modell för beteendeförändring byggd på delaktighet, transparens och mätbarhet som används på majoriteten av våra HVB för barn och unga.

Tydliggörande pedagogik

Tydliggörande pedagogik är ett sätt att skapa en förutsägbar, tydligt och strukturerad vardag.