Bryta ofrivillig isolering – hemmasittare
I Nytida arbetar vi med att bryta ofrivillig isolering (så kallade hemmasittare) både i våra skolor och dagliga verksamheter.
Skolan kan ibland vara svår att klara av för elever med till exempel neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Det kan gå så långt att eleverna slutar att gå till skolan och, blir vad som i dagligt tal kallas hemmasittare. Samma risk finns för personer som efter skolan hamnar i isolering utan sysselsättning.
Det krävs stora insatser från skolan för att få tillbaka eleven. Bland annat behövs kunskap om NPF och vilka hjälpmedel som just den eleven behöver för att klara av sin skoldag.
Inom Nytida finns skolor som jobbar särskilt med problematisk skolfrånvaro. Vi har också dagliga verksamheter i Stockholm med en inriktning som vi kallar Kliv ut för att nå personer. som har hamnat i ofrivillig isolering även efter skolåren. Här har vi samlat spetskunskap och byggt upp ett fungerande arbetssätt för att arbeta långsiktigt utifrån var och ens egna förutsättningar och intressen
Mer om att bryta isolering i skolan och på andra ställen
- Tips för att undvika att elev blir hemmasittare och ofrivilligt skolfrånvarande efter jullovet
- Underlätta övergången mellan lov och skola
- Resursskolan skapar fungerande skolgång
- Skolan behöver organiseras annorlunda
- Vi fokuserar på att ge våra elever självförtroende och en positiv självbild
- Kliv ut – daglig verksamhet för att nå hemmasittare
- Film – Problematiskt skolfrånvaro
- Tasava behandling och skola på en gång
- Samarbete för att klara gymnasiet och bli självständig
Skolan behöver organiseras annorlunda
Anna Borg skolsamordnare på KIND och tidigare rektor, tycker inte att ordet hemmasittare definierar vad det handlar om.
Vi fokuserar på att ge våra elever självförtroende och en positiv självbild
Blichers friskola är en av Nytidas skolor som arbetar framgångsrikt med att möta elever med en problematisk skolfrånvaro