Om verksamheten
Bagarbyvägen är ett LSS-boende som vänder sig till dig som har en diagnos inom autismspektrum eller intellektuell funktionsnedsättning.
Vi satsar på att ge dig specialanpassat stöd för att du ska kunna leva ett så gott och självständigt liv som möjligt i en tydlig, lätthanterad miljö som du känner dig hemma i. Verksamheten är inredd enligt Nytidas hemmakoncept med betoning på tydlighet och trygghet.
Vi arbetar individanpassat utifrån Nytidas ramverk för pedagogik som bygger på lågaffektivt bemötande, tydliggörande pedagogik och alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Vi utgår från dina unika förutsättningar, behov, styrkor och intressen för att du ska utvecklas och må bra. Vi tror på uppmuntran och att ha kul tillsammans men också på struktur, ordning och reda.
Vi värnar om ett gott samarbete med ditt kontaktnät så som anhöriga, gode män, handläggare med flera.
Titta på vår film från Bagarbyvägens gruppboende
Fysisk miljö
Bagarbyvägen har 6 platser och ligger i nybyggda, moderna lokaler i Sollentuna. Det är nära till Sollentuna Centrum, som tillhandahåller det mesta av samhällsservice såsom husläkare, habilitering, bokhandel, apotek, bankomat, restauranger, caféer, butiker, frisör och gym. Härifrån går även pendeltåg och flera bussar till såväl Stockholms stadsliv som strandpromenaden vid Segeludden och Tegelhagsskogens naturreservat.
Om medarbetarna
Våra medarbetare har erfarenhet och kunskap för att arbeta med målgruppen. De har relevant utbildning inom social omsorg i form av till exempel omvårdnadsprogram, KY-utbildning inom social omsorg eller socionomutbildning.
Via vår egen utbildningsverksamhet Lära erbjuder vi internutbildningar för våra medarbetare, till exempel utbildningar inom diagnoser, lågaffektivt bemötande och motiverande samtal. Lära erbjuder även introduktionsutbildningar samt utbildningar i arbetsmiljö, kost och näring och annat som rör den dagliga verksamheten. Alla våra chefer genomgår ett ledarprogram. Via Lära kan medarbetarna också, vid behov, få handledning för att lösa en specifik pedagogisk utmaning.