Titta på seminariet Så stöttar vi flickor med autism
Ett webbseminarium i samarbete mellan Nytida och Lära om flickor med autism.
Numera vet vi att även flickor kan ha autism. Funktionsnedsättningen och utmaningarna påverkar både pojkars och flickors vardag. Mycket av forskningen och diagnoskriterierna utgår dock fortfarande från hur autism yttrar sig hos pojkar.
I skolan är pojkar med autism ofta utåtagerande medan flickor är tysta. Det är inte alltid deras problem uppmärksammas och det får därför sin autismdiagnos senare.
Ur innehållet
- Skillnader mellan pojkar och flickor med autism
- Bemötande och förhållningssätt
- Skapa en fungerande skola för flickor med autism
Medverkande
Rebecka Klein, är utbildare på Lära. Hon har bland annat en kandidatexamen i genusvetenskap och har tidigare arbetat med barn och ungdomar med autism.
Marielle Svensson, är specialpedagog och undervisar också i matematik på Nytida Kalmar Centrumskola, en grundskola för elever med autism i årskurs 5–9.