Resultaten från årets brukar- och klientundersökningar i Nytida visar på en positiv utveckling med nöjdhet på rekordnivåer. Nu väntar den viktigaste delen av arbetet – att omsätta resultaten i konkreta åtgärder som gör skillnad för omsorgstagarnas vardag.
Under hösten deltog alla verksamheter förutom skola och familjehem i Nytidas brukar- och klientundersökningar. Syftet med undersökningarna, som går ut som en enkät, är att ta reda på hur omsorgstagarna upplever kvaliteten i verksamheterna.
Årets resultat visar att nöjdheten ökar i undersökningarna för verksamheter inom funktionsnedsättning och för placerade barn & unga, vilket ger det bästa resultatet någonsin. Även klientundersökningen till verksamheter inom psykiatri och missbruksvård får det högsta resultat någonsin, men eftersom undersökningen har nya frågor kan resultatet inte jämföras med tidigare år.
– Årets resultat är historiskt höga och ett bevis på våra medarbetares fantastiska arbete och våra omsorgstagares engagemang. Nu har vi chansen att använda dessa insikter för att utveckla våra verksamheter och ytterligare stärka kvaliteten i vårt arbete, säger Fredrik von Malmborg, affärsområdeschef Nytida.
Resultat per undersökning
- SKR:s undersökning Funktionsnedsättning: Total nöjdhet är 89,9 %, en ökning med 1 procentenhet från förra året.
- SKR:s undersökning Placerade barn och unga: Total nöjdhet är 92,4 %, en ökning med 4,7 procentenheter från förra året
- Klientundersökning: Total nöjdhet 86,3 %.