Om verksamheten
Denna gruppbostad riktar sig till personer med diagnos inom autismspektrum eller intellektuell funktionsnedsättning, som även har ett mer omfattande tillsyns- och omvårdnadsbehov där personal behöver vara tillgänglig dygnet runt.
Individen i fokus
Vi arbetar individanpassat utifrån Nytidas ramverk för pedagogik (läs mer här) som bygger på lågaffektivt bemötande, tydliggörande pedagogik och alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). När du flyttar in hos oss får du en stödperson som följer upp din individuella genomförandeplan.
Arbetssättet är individanpassat för att varje enskild boende ska ha de bästa förutsättningar för livskvalitet, delaktighet, självbestämmande och meningsfullhet. Med lugn, trygghet och struktur ger vi dig stöd att använda dina styrkor och att bejaka dina intressen.
Fysisk miljö
Boendet är beläget på bottenplan i ett flerfamiljshus, och har totalt sex lägenheter. Du bor i en egen lägenhet med eget kök, badrum med dusch samt egen uteplats. Det finns också ett gemensamt allrum, ett aktivitetsrum och en uteplats där vi umgås.
Alldeles intill boendet ligger Kista Centrum med ett stort urval butiker, restauranger och samhällsservice samt bibliotek. Därifrån går också tunnelbanans blåa linje in till centrala Stockholm, samt bussar till stora delar av norra Storstockholm.
Om medarbetarna
På Kista Torg 3 gruppbostad arbetar 12 medarbetare, alla med erfarenhet och kunskap för att arbeta med målgruppen. De har relevant utbildning inom social omsorg i form av till exempel omvårdnadsprogram, KY-utbildning inom social omsorg eller socionomutbildning.
Via vår egen utbildningsverksamhet Lära erbjuder vi internutbildningar för våra medarbetare, till exempel utbildningar inom diagnoser, lågaffektivt bemötande och motiverande samtal. Lära erbjuder även introduktionsutbildningar samt utbildningar i arbetsmiljö, kost och näring och annat som rör den dagliga verksamheten. Alla våra chefer genomgår ett ledarprogram. Via Lära kan medarbetarna också, vid behov, få handledning för att lösa en specifik pedagogisk utmaning.