Det är viktigt att alla kan förstå informationen om Corona-viruset och Covid-19. Här kommer en enkel information.
Just nu sprids viruset Corona över hela världen.
Corona är ett nytt virus.
Det kan smitta många människor som blir sjuka samtidigt.
Blir man smittad får man sjukdomen Covid-19.
Sjukdomen kan vara farlig för äldre personer och för personer som redan är sjuka. Vi hjälps åt för att minska risken för att Corona-virus sprids.

Här är vad du kan göra:
Tvätta händerna
Tvätta händerna ofta och noggrant med tvål och vatten.
Använd handsprit när du inte kan tvätta dig med tvål och vatten.
Hosta och nys i armvecket.
Peta inte i ditt ansikte.
Då minskar risken att smittas.
Håll avstånd till andra människor
Man kan vara sjuk innan man får symptom.
Därför ska man hålla sig en bit ifrån andra människor.
Vinka istället för att skaka hand.
Håll dig en bit ifrån andra när du handlar.
Stanna hemma om du känner dig sjuk
Om du känner dig sjuk och har
- Feber
- Ont i halsen
- Hosta
- Problem med att andas
ska du stanna hemma från skolan eller jobbet
tills du är helt frisk och två dygn till.
Du ska också låta bli att gå till bibliotek eller andra platser
där det är många människor.
Skydda de äldre och de mest sårbara
Undvik att besöka:
- sjukhus
- äldreboenden
- gruppboenden
Då minskar risken att smittan sprids till äldre och sjuka.
Vad vet vi om Corona?
Det är ett nytt virus.
Det smittar genom hosta och beröring.
Det finns i dag inget vaccin eller botemedel.
Nästan alla blir friska igen.
Tro inte på allt du hör och läser
här finns information vi kan lita på:
www.1177.se och www.krisinformation.se
