”Vi löser det tillsammans” – Emil om komplexa SoL-placeringar

När socialtjänsten står inför ett svårt ärende med kort framförhållning kan det vara avgörande att få stöd snabbt. Emil Wallgren, placeringssamordnare på Nytida Placeringsservice, arbetar dagligen med komplexa SoL-placeringar – och vet vad som krävs när det måste gå fort, men ändå bli rätt.

När en akut förfrågan kommer in till Nytida Placeringsservice finns sällan tid att vänta. Men mitt i snabba beslut och svåra förutsättningar är det tryggheten i samarbetet som gör skillnaden.

– Handläggare ska känna att de kan ringa oss direkt och få hjälp snabbt, säger Emil, placeringssamordnare på Nytida.

Vi har öppet hela sommaren

Vill du ha stöd av våra experter för att hitta rätt placering? Nytida Placeringsservice har öppet hela sommaren. Kontakta våra placeringssamordnare.

Snabb hjälp – utan att tumma på kvaliteten

Emil Wallgren arbetar med placeringar för barn och unga inom SoL & LSS.

– Många av ärendena som kommer in är akuta. Det kan handla om ett sammanbrott, en avslutad placering eller en familjesituation som inte längre håller. Då behövs det någon som kan guida och hitta nästa steg, snabbt.

Han beskriver sin roll som en kombination av lyssnande bollplank och en “matchare”.

– Jag försöker alltid vara så konkret som möjligt: Vad vet vi? Vad är akut? Finns det missbruk med i bilden? Behöver vi mellanlanda i ett jourhem? Jag vill bespara handläggaren så mycket tid som möjligt, utan att tumma på kvaliteten.

”Det behövs snabba ja och snabba nej”

Många SoL-placeringar är ofta tidskänsliga.

– Tillskillnad från LSS-placeringar är det vanligt att vi får hela utredningen på en gång, och att det handlar om dagar snarare än veckor. Då är det avgörande att snabbt se om ärendet matchar någon av våra verksamheter – både utifrån individens behov och utifrån gruppen på plats.

I vissa fall finns det ingen självklar lösning. Då gäller det att tänka nytt.

– Ibland kan vi skapa en mellanlandning, men vi behöver alltid ha fingertoppskänsla: vad klarar vi av att anpassa, och när behöver vi vara ärliga och hänvisa vidare till andra aktörer? Det behövs både snabba ja och snabba nej.

Tydlig vägledning i svåra lägen

Att skapa trygghet för både kommun och individ kräver tydlighet, enligt Emil.

– Handläggarna har ofta ett stort tryck på sig. De gör allt de kan i komplexa ärenden. Därför är det av stor vikt att ge kommunerna snabba svar, både för deras och individens skull. Ibland behöver jag bromsa och vara tydlig – men lyhörd, för att bättre kunna hjälpa dem framåt.

Relationen bygger på tillit och ärlighet.

– Vi har ett stort utbud av insatser på Nytida, men också ett ansvar. Vi vill visa hela vår bredd – men bara erbjuda det vi vet fungerar.

Ett lagarbete – för individens bästa

Emil lyfter det interna samarbetet som en styrka.

– Vi jobbar nära varandra i teamet, men också nära våra verksamheter. Ju mer vi vet om varandra, desto snabbare kan vi fatta bra beslut.

Oavsett om det handlar om ett direktplaceringsärende eller ett mer planerat upplägg, så är Emils mål alltid detsamma:

– Att matchningen ska bli hållbar. Att individen får rätt stöd, och att kommunen känner att vi löste det tillsammans.

Emil Wallgren, placeringssamordnare.

Vi har öppet hela sommaren

Vill du ha stöd av våra experter för att hitta rätt placering? Nytida Placeringsservice har öppet hela sommaren. Hör av dig!


Gruppbild på Nytidas placeringssamordnare

Nyhet! Placeringsservice som gör skillnad

Att göra bra placeringar inom LSS och SoL kan vara en utmaning. Därför vill vi lyfta fram vår Placeringsservice för handläggare – ditt bollplank för smidigare och tryggare placeringar.

Två personer promenerar med ryggen mot kameran

Vårdflätan – insatser med individen i fokus

På Nytida arbetar vi för att stärka självständighet och livskvalitet hos varje individ. Vi lyssnar på behoven och erbjuder den bästa möjliga omsorgen. När stödbehov förändras är vi redo med nya lösningar och placeringsformer.