Pierre hjälper kommuner att hitta rätt plats inom LSS – med individen i fokus
Hur skapar man en trygg, långsiktig och individanpassad LSS-placering – när tiden är knapp och behoven komplexa? Pierre har 30 års erfarenhet av att hitta rätt lösning tillsammans med kommuner. Med ödmjukhet, nyfikenhet och ett starkt fokus på individen berättar han om hur Nytida Placeringsservice stöttar genom hela processen – från första kontakt till hållbar placering.
Att hitta rätt boende eller insats för en person med funktionsnedsättning är sällan enkelt. För Pierre, placeringssamordnare på Nytida, handlar det alltid om samma sak: att se människan bakom diagnosen – och att hitta en lösning som håller över tid.
– Jag vill att varje person ska känna att flytten är deras eget val, och att de ska se möjligheterna, inte bara att det ska vara en placering, berättar han.
Lång erfarenhet – men nyfikenheten kvar
Pierre har arbetat inom LSS i snart 30 år, bland annat som boendestödjare och verksamhetschef.
– Jag har mött allt från tvååringar som kryper upp i knät till unga vuxna på psykiatrin som kastar möbler. Varje gång tänker jag: Vem är du? Vad behöver just du? Det handlar om att se personen, inte bara ärendet. Och här krävs ett bra samarbete – både med individen, närstående, handläggaren och verksamheten.
I dag arbetar han på Nytidas Placeringsservice, en funktion som hjälper kommuner att snabbt och tryggt hitta rätt plats för människor i behov. Han beskriver sin roll som ”spindeln i nätet”, där erfarenhet, samverkan och lyhördhet är nycklarna till en lyckad matchning.
– Vi som har jobbat länge i branschen har sett ett bredare spektrum. Det gör att vi kan ta emot och förstå fler typer av ärenden – och vara ett bra stöd för handläggare.
Att hitta rätt – för alla inblandade
När en handläggare kontaktar Placeringsservice börjar Pierre alltid med att skapa en helhetsbild.
– Vi begär in avkodade beslut och är måna om att förstå vad som inte har fungerat tidigare, så att vi inte upprepar samma misstag. Kan vi inte möta behoven så säger vi det ärligt – och ger gärna tips på andra alternativ. Det ska kännas som en möjlighet att ringa oss, utan skyldigheter.
Matchningen sker därefter i nära samarbete med verksamhetschefer och regionchefer inom Nytida.
– Vi har boenden mitt i stan och boenden mitt i skogen. Lugna miljöer, vakennatt och olika inriktningar. Det viktiga är att hitta det som passar individen.
Pierre nämner ett exempel på en 19-årig kille som på två år hunnit bo på fyra olika boenden.
– När han till slut kom till oss på Nytida var vår primära fråga: Vad behöver vi göra för att det här ska bli hans sista flytt?
Anpassning minskar trösklarna
För Pierre är det avgörande att varje flytt ska kännas som ett val – inte ett tvång.
– Vi planerar träffar med individen och besök på verksamheterna på ett sätt som minskar trösklarna. Gillar du pannkakor, får du pannkakor dagen för besöket. Och spelar du tv-spel, står spelet framme. Första intrycket vid ett besök ska upplevas så positivt det bara går. Att komma till något nytt kan vara nog så skrämmande, och om vi inte anpassar oss så misslyckas vi nio gånger av tio.
Det är viktigt att personen själv ser möjligheterna med flytten.
– Kanske handlar det om att komma ifrån konflikterna hemma, eller att komma ett steg närmre en egen lägenhet.
Pierre har mött många unga vuxna som bär på tuffa erfarenheter.
– Jag brukar säga: ”Jag vet att du har en diagnos – men nu vill jag veta: Vem är du?”. Det handlar om att se personen, inte bara ärendet.
”Vi vill vara den sista placeringen”
Placeringsservice har ett tydligt mål: varje placering ska hålla – både för individens skull och för kommunens.
– Vi vill vara den sista placeringen. Flyttar man från oss ska det vara för någonting positivt. Genom att göra bra riskbedömningar och alltid jobba för individen tror vi att vi kan vara det. Det är det som driver mig varje dag, att få vara med och lösa en samhällsutmaning, att hjälpa en människa att ta nästa steg in i samhället… Det är en fantastisk känsla när det händer!
Tack vare lång erfarenhet och god kännedom om både lagstiftning och hur det fungerar i praktiken, kan Placeringsservice ofta ge snabba besked och sätta sig in i komplexa ärenden.
– Många handläggare sitter i en tuff sits, med hårda budgetkrav och ofta ont om både tid och resurser. Därför ska det vara enkelt att höra av sig till oss, utan motkrav. Vi är ett stöd för kommunerna – inte en konkurrent, avslutar han.

Vi har öppet hela sommaren
Vill du ha stöd av våra experter för att hitta rätt placering? Nytida Placeringsservice har öppet hela sommaren. Hör av dig!

Nyhet! Placeringsservice som gör skillnad
Att göra bra placeringar inom LSS och SoL kan vara en utmaning. Därför vill vi lyfta fram vår Placeringsservice för handläggare – ditt bollplank för smidigare och tryggare placeringar.

Vårdflätan – insatser med individen i fokus
På Nytida arbetar vi för att stärka självständighet och livskvalitet hos varje individ. Vi lyssnar på behoven och erbjuder den bästa möjliga omsorgen. När stödbehov förändras är vi redo med nya lösningar och placeringsformer.