Eléna Danielsson är arbetsterapeut på Alviksstandsskolan, en rehabiliteringsverksamhet för barn mellan 3-18 år med en förvärvad hjärnskada. Verksamheten är unik, det finns inget liknande vare sig i Sverige eller i världen. Att se hur eleverna lyckas med det de själva har satt upp som mål, det gör henne stolt på jobbet.
På Alviksstrandsskolans rehabiliteringsverksamhet tränar barn som drabbats av en förvärvad hjärnskada. De barn och ungdomar som kommer hit har antingen varit med om en olycka eller drabbats av en sjukdom som påverkar hjärnan. De allra flesta kommer från Astrid Lindgrens barnsjukhus, där Alviksstrandsskolan är ett led i vårdkedjan i region Stockholm och kan beskrivas som en brygga mellan sjukvården och skola eller förskola.
– Vi träffar barnen och deras familjer när de är i kris. De kommer till oss från sjukhuset när de är medicinskt stabila. Ofta har det skett något väldigt plötsligt och jobbigt som påverkar både barnet och hela deras familj. Det kan vara en trafikolycka eller någon annan form av yttre våld mot huvudet eller så är det sjukdomar som hjärntumörer eller infektioner i hjärnan eller hjärnhinnorna. Baserat på det uppdrag vi fått från sjukhuset om vad personen ska träna på gör vi en plan framåt tillsammans med familjen som känner eleven bäst och eleven själv. Att se när en elev lyckas med ett mål är fantastiskt! berättar Eléna.
Ett mål kan vara allt från att klara en vardagsaktivitet som att knyta skorna till att återgå till fotbollsträningen, läsa en hel mening, laga nudlar, skriva sitt namn, åka iväg på konfirmationslägret eller att våga ta kontakt med en kompis. Hos Alviksstrandsskolan får barnet en intensiv rehabilitering och slussas sedan successivt ut till ordinarie skola, förskola eller en annan skola om det finns behov av det. Som arbetsterapeut är Eléna med i barnens aktiviteter hela dagen, från det att de kliver in genom dörren till att de går hem.
– Det är en skillnad mot att till exempel arbeta som arbetsterapeut på sjukhus. Då är det mycket bedömningar, korta insatser och man hinner aldrig implementera det hos patienterna i vardagen så att de känner att det är en naturlig del i deras liv. Här får jag möjlighet att följa barnen på ett annat sätt, jag kan vara med och se vad som fungerar bra och vad som blir svårt, jag kan ta hjälp av familjen och tillsammans med hela familjen hitta en väg som fungerar framåt.
Eléna uppskattar att få en helhetsbild av barnets utveckling. På Alviksstrandsskolan finns en blandning av professioner såsom arbetsterapeut, psykolog, logoped och fysioterapeut. Många har jobbat länge och kompetensnivån är hög.
– Helheten ger oss möjligheter att förändra, påverka utvecklingen och ge ett större värde till familjen.
Eléna Danielsson, arbetsterapeut på Alviksstandsskolan