Ett brev till Nytidas kundombudsman ville uppmärksamma en speciell medarbetare som gör det där lilla extra för att bemöta omsorgstagare och kunder med respekt och som omsätter Nytidas värderingar i sitt arbete. Hon heter Sultan Grutz och är gruppchef på Stationsvägens serviceboende.
Stationsvägens LSS-boende är granne med stationen i Södertälje hamn. Här ligger ett antal vackra och k-märkta röda tegelhus som ger en lite engelsk eller kontinental känsla. Två av dem tillhör Nytida och trots att regnet hänger i luften är det fint, genuint och charmigt.
Sultan Grutz möter upp i dörren till det hus där den gemensamma lägenheten finns och plockar fram kaffe och pepparkakor. Hon har jobbat här sedan 2012 då hon började som timvikarie i det som var Ungstöd och ett par år senare blev en del av Nytida.
– Det har bara varit positivt. Nytida kom in med LSS-kunnande, struktur och bra stöd från till exempel HR-avdelningen. Förändringarna skedde i lagom takt, säger hon.
Tydliga värderingar
Det Sultan uppskattar mest är att Nytida har så tydliga värderingar.
– Särskilt när det kommer till våra omsorgstagare som verkligen är i centrum och blir sedda och lyssnade på. Det är på riktigt, jag har arbetat i andra företag där värderingar och policy varit bara på pappret. På Nytida är vi våra värderingar.
– När jag anställer nya medarbetare uppmanar jag dem därför alltid att läsa igenom värderingarna noga innan de skriver på. Man måste verkligen förstå innebörden av dem och att vi arbetar med människor, säger Sultan.
Sen ler hon och berättar att hon flera gånger försökt övertala sin syster som är socionom att börja jobba på Nytida, till sist frågade systern om Sultan får extra betalt för att värva nya medarbetare för att hon alltid talar med så mycket värme om Nytida.
– Stationsvägen är en del av mig och inte bara mitt arbete. De som bor här står mig varmt om hjärtat, förklarar Sultan.
Här bor fem personer i åldern 18-45 år. De har egna tvårumslägenheter, med badrum och kök. För att det ska fungera bra för dem måste alla som jobbar här vara ett team och sträva mot samma mål. För att lyckas med detta är det viktigt att de som jobbar här också mår bra och trivs. Men Sultan är noga med att påpeka att när man är på jobbet måste man lämna privatlivet utanför och fokusera på de boende.
– De är experter på att läsa av oss, säger hon.
Engagerar, lyssnar och motiverar
Sultans engagemang för de personer som bor på Stationsvägen är stort och de har också stort förtroende för henne. Hon är orädd, vågar vara rak och tar alltid parti för de boende så långt det bara går. Framför allt lyssnar hon på dem och vill veta vilka drömmar och mål de har. Sedan sätter de upp delmål att tillsammans jobba mot. Sultan poängterar dock att medarbetarna inte ska göra jobbet utan motivera och stötta. Hon är själv stödperson åt en av de boende som gått från att sitta i sitt rum utan att delta i någonting till att nu gå på folkhögskola och har nått sitt mål om att ha egna vänner.
För Sultan är det viktigaste att komma ihåg att det är människor hon jobbar med och att deras välbefinnande är det som betyder något. Kan hon så är hon flexibel med sina arbetstider om det är viktigt för de boende.
– Det kan vara någon som har ett läkarbesök och vill att jag följer med, då gör jag det om jag kan, säger hon.
På samma sätt tog hon sig tid när brevskrivaren ovan ville boka ett besök för en omsorgstagare. Sultan hade egentligen slutat för dagen men stannade kvar och ordnade så att besökaren också fick träffa en boende och besöka dennes lägenhet.
– Sedan fikade vi allihop tillsammans, så totalt stannande personen kvar i nästan två timmar och det var ovanligt för honom, säger Sultan.