I dag har det varit skolavslutning i Solhaga grundsär- och gymnasiesärskola i Lödöse. Här firas skolavslutningen traditionsenligt med närstående, musik och tårta.
Solhaga grundsär- och gymnasiesärskola vänder sig främst till elever med autism. Skolan har 17 elever från årskurs tre i grundsärskolan till årskurs fyra i gymnasiesärskolan. Skolan arbetar utefter Nytidas gemensamma ramverk för pedagogik, lågaffektivt, med tydliggörande pedagogik, individanpassat och med möjlighet för eleverna att arbeta i eget rum. På så sätt skapas en trygg miljö där eleverna får förståelse för skolarbetet, får kompisar, trivs och tycker att skolan är kul. Flera elever bor på Nytidas närliggande boende.
Noggranna förberedelser
– För mig som rektor är det härligt när vi alla samlas för skolavslutning, men jag vet att det för våra elever också kan vara jobbigt när de dagliga rutinerna bryts och det kommer många människor, säger Maria Mossberg som är skolans rektor.
För att skolavslutningen ska fungera bra för alla förbereds därför eleverna noga i förväg med tydliga scheman med bilder.
– Eleverna är stolta när de får visa upp vad de gjort och visa sin arbetsplats för sina närstående och det är populärt med tårta, säger Maria.
Medalj till alla
På skolavslutningen får alla elever också en medalj som bevis på att de har klarat av skolåret och gjort ett bra jobb i både med- och motgångar. Den som tar studenten får en guldpokal. I år är det en elev som tar studenten och lämnar skolan.
– Det känns alltid lite vemodigt med skolavslutningar när elever lämnar för att gå vidare men förhoppningsvis har vi rustat dem väl så att det kommer att gå bra i framtiden för dem, säger Maria.
Nu väntar sommarlov för eleverna och det är en härlig känsla men i slutet av lovet är det många som längtar tills skolan börjar. För vår elevgrupp är struktur och rutiner viktiga.