Nyheter

Järva VIP anpassar efter varje elev

Viviane Silvén är mamma till en 16-årig pojke med autism som är elev på Nytida Järva VIP skola i Sollentuna. Livet med en son med funktionsnedsättning har inte alltid varit lätt och vägen till en diagnos var lång. På Järva VIP har hennes son hittat hem.

Porträttbild

– Han är en strålande pojke på 16 år, säger Viviane om sin son, men berättar också att hon redan tidigt när han var liten förstod att det var något som inte stämde även om sonen följde alla kurvor och var motoriskt duktig.

– När han skulle vaccineras satt han bara i mitt knä, han grät inte och var inte ledsen, som andra barn. Den bästa barnvakten när jag behövde ta hand om hans ett och ett halvt år yngre syster var att sätta honom framför tvättmaskinen. Där kunde han sitta och titta tills maskinen var färdigtvättad.

Sen diagnos trots tidiga misstankar

Trots tidiga misstankar från familjen och senare också förskolan skulle det dröja flera år och utredningar innan sonen fick en autismdiagnos. Då var han sex år och skulle börja skolan. Bedömningen var att en vanlig skola skulle fungera för pojken. Men skolan saknade kunskap om autism. Samtalen hem blev många och trots att sonen bara var sex år hände det att han blev inlåst ensam när skolan inte kunde hantera honom. Dessutom förlorade han färdigheter han tidigare hade haft. Situationen blev ohållbar. Via en skolkonsulent i hemkommunen fick sonen en plats på Järva VIP som är en av Nytidas skolor med inriktning på elever med autism. Det var skillnad från första dagen.

– Jag minns inskolningen, de tog emot honom i en miljö som var anpassad efter just hans behov. Och så jobbar Järva VIP med alla elever, de anpassar efter var och en. Personalen utgår från varje elevs förutsättningar. De är kunniga och får personkemin att fungera mellan elev och personal, säger Viviane.

Kontinuiteten bland personalen är hög, hennes son har haft samma pedagog i de tio år han varit elev i skolan, flera elevassistenter har också varit med länge. Det ger goda resultat och förtroende kan byggas. För Viviane är det en trygghet att veta att sonen trivs, mår bra och utvecklas.

Tydlig pedagogik

Det finns en tydlig och strukturerad pedagogik på Järva VIP som skapar trygghet och möjliggör inlärning. Till skillnad från tidigare perioder i livet känner Viviane att hon får stöd också när saker inte går så bra. Hon berättar om hur skolan tillsammans med autismhabiliteringen i Stockholm hjälpte sonen när han blev så rädd för hundar och fåglar att han inte ville gå ut. Genom långsam exponering först med bilder och sedan riktiga hundar försvann fobin. Idag finns det till och med en hund hemma som är en kär familjemedlem.

Att leva med ett barn med autism påverkar hela familjen, man blir en annan människa, menar Viviane.

– Min son har lärt mig hur en människa kan vara och hur mycket man älskar oavsett svårigheter. Jag vill inte ändra på den han är. Jag vill bara att han ska bli så självständig som möjligt och att samhället ska respektera honom, säger hon.

Nu har sonen ytterligare ett läsår kvar i Järva VIP, därefter kommer han att börja i Nytida Haga VIP särskolegymnasium. Det är med blandade känslor Viviane tänker på det.

– Jag vill egentligen inte att han ska byta, jag älskar den här skolan och jag känner att personalen verkligen bryr sig om och tycker om min son. Det är mer än bara ett jobb för dem. Men en av hans tidigare lärare jobbar på Haga VIP nu och säger att det kommer bli bra där också.